Saturday, August 16, 2014

Anak, anugerah Allah SWT yang tidak ternilai.

Assalamualaikum,  apa aktiviti korang malam2 minggu ni? Bagi aku lepak kat rumah bersama isteri dan anak2 merupakan salah satu dari aktiviti yang paling best untuk dijalankan.
Kadang2 bila difikir2kan, susah sebenarnya menjadi ibubapa ni. Apa yang aku nak ceritakan ini hanyalah dari pandangan sudut seorang abah atau ayah atau bapa atau apa saja panggilan yang korang biasa panggil.
Ikut pandangan dan fikiran masing2. Ada yang selamba ada yang rilek dan ada yang bersahaja. Bagi aku yang beranak tiga ni, ianya adalah satu amanah dan tanggungjawab yang amat berat untuk dipikul.
Banyak perkara yang perlu difikirkan dan dilaksanakan. Makan minum, pakaian, tempat tinggal, pelajaran dan yang paling penting kasih sayang yang tidak berbelah bagi dan adil. Adil bukan bermaksud kesamarataan tetapi meletakkan sesuatu pada tempatnya. Fikir2kan dan faham2kan.
Syukur aku dijodohkan dengan seorang isteri yang solehah yang amat memahami yang sanggup untuk bersama2 aku untuk memikul tanggungjawab ini samaada dari segi keperluan fizikal dan rohani anak2. Thank you sayang!
Korang kena ingat, memang betul kata pepatah yang mengibaratkan anak2 itu ibarat kain putih dan makbapak la yang memainkan peranan penting untuk mencorakkannya. Faktor2 lain seperti persekitaran cuma memainkan peranan kecil. Yang penting amalan dan tunjuk ajar dari mama dan abah itu sendiri yang sangat memainkan peranan.
Ada juga pepatah yang mengatakan anak2 adalah gambaran atau cermin bagi diri atau kelakuan kita sebenarnya. Memang betul. Dan inilah yang merupakan perkara yang paling aku takut sekali seandainya anak aku mengikuti tabiat atau perangai aku ni yang pemarah. Aku taknak diorang ikut perangai ini dan aku sedang cuba dan cuba dan cuba untuk berubah.
Ya Allah, lembutkanlah hati anak2 ku ini. Jauhilah mereka dari sifat2 marah dan ganas. Peliharalah mereka Ya Allah.
Kita kena sentiasa ingat. Marah itu datangnya dari syaitan. Itu adalah sifat syaitan. Mintak dijauhkan dari sifat2 tersebut.
Didiklah anak2 kita dari awal lagi dengan alif ba ta, al fatihah dan masjid. In Shaa Allah, Allah akan mempermudahkan yang selebihnya kerana kita harus menjadi hambaNya yang bertakwa dan bertawakkal.
Bagi sahabat2 yang masih belum mempunyai rezeki untuk mendapat anak, ingat. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita dan pasangan kita. Mungkin kita belum benar2 bersedia untuk zuriat kita. Bila tiba masanya nanti Allah SWT akan kurniakan juga. Sabar dan terus berusaha serta jangan berputus asa.
Pesanan untuk rider2 lain macam abah ni (rider part time jer), peruntukkan masa dalam jadual hidup kita untuk isteri dan anak2 walaupun hanya sekadar lepak2 didepan tv tanpa ada aktiviti kerana masa itulah yang anak kita akan ingat sebenarnya bahawa kita akan sentiasa ada untuk mereka.

No comments:

Post a Comment