Friday, August 15, 2014

Amalan Terbaik Hari Jumaat

Assalamualaikum. Alhamdulillah,  syukur kita dapat bertemu lagi Penghulu Segala Hari iaitu Hari Jumaat. Saidul Ayyam kut kalau dalam bahasa arab (betulkan kalau salah ek).
Sebenarnya seronok tau hari Jumaat ni.
Salah satu sebabnya adalah pada hari ini saja lah untuk orang lelaki yang sesibuk mana sekalipun akan pergi ke rumah Allah SWT untuk berjemaah di sana. Aku ni tak la perfect sangat tetapi cuba menjadi seorang manusia yang akan terus belajar dan menambah ilmu agama tercinta ni.
Antara amalan yang telah aku pelajari dan nak dikongsikan dengan semua orang untuk kita amalkan pada setiap hari jumaat adalah :
* Bangun awal, at least pukul 5.15(sepatutnya awal lagi) iaitu sebelum subuh untuk tunaikan solat taubat dan tahajjud. 4 rakaat jer.
* Kalau boleh subuh berjemaah sebab disurau2 atau masjid akan ada bacaan sujud sajadah(sebab diri sendiri pun tak hafal).
* Lepas tu boleh la baca surah Kahfi. Kalau tak sempat baca jer 10 yang terawal dan 10 yang terakhir. (In Shaa Allah dapat melindungi kita dari fitnah).
* Seterusnya, apa lagi. Bertebaran la kita ke tempat mencari rezeki. Pasang niat elok2 di hati untuk cari rezeki yang halal dan dipermudahkan Allah segala urusan.
* Di pejabat pula, kalau ada Badan2 kebajikan ke. Cadang la untuk adakan sesi bacaan Yasin dan tahlil pada setiap jumaat pagi. Tak lama pun, lebih kurang sejam jer.
* Sementara air sembahyang tu masih ada lagi. Lepas baca Yasin, terus tunaikan solat Dhuha (In Shaa Allah murah rezeki).
* Kerja dengan tekun
* Tiba jam 12.30 , boleh mula bergerak ke masjid. Dapat tambah lagi pahala sebab selalunya ada tazkirah2 pendek di masjid sebelum khutbah jumaat.
* Dengar khutbah dengan kusyuk. Nak tau lebih lanjut? Rajin2 la Google ek.
* Sampai la kita pada waktu Maghrib(jauh betul skip masa, jangan lupa Asar).
*  Cuba untuk pergi berjemaah dan bila selesai, baca lagi Quran atau berselawat, bertasbih atau bertahmid (Hafiz Hamidon kan ada).
* Kalau rajin, sambung lagi selepas Isyak.
Rasanya itu jer ilmu yang aku ada untuk dikongsi bersama. Ingat, tips2 yang aku taip tadi tu tak sampai 10 peratus kut amalan Rasulullah SAW dan sahabat satu ketika dahulu. Jadi, selamat menambah ilmu dan beramal lagi ek.
-SALAM JUMAAT-

No comments:

Post a Comment