Tuesday, August 26, 2014

Buat Apa Waktu Maghrib Ni?

Assalamualaikum WBT, selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Walaupun kita  tidak dapat bertemu dengan Baginda SAW namun tanamkan perasaan serindu2nya untuk bertemu dengan Baginda SAW kerana itu adalah antara semanis2 rindu yang terbaik akan pernah anda rasai. Jangan pernah lekang dibibir kita ini untuk sekurang2nya berselawat selama 2 minit setiap hari ke atas Nabi Muhammad SAW.

Apa yang anda semua biasa buat waktu2 Maghrib ni? Cinta 200% ? Masih di luar rumah? Hmmm...Bagi yang lelaki tu abah sarankan jom kita ramai2 pergi solat berjemaah di surau atau masjid atau sekurang2nya Maghrib berjemaah bersama2 dengan ahli keluarga kita.


Lepas tu, suruh anak2 kita mengaji, baca Quran, Iqra'. Jangan biarkan diorang tinggalkan amalan ini. Biar amalan ini sebati dalam hidup diorang biarpun bermula dengan paksaan lembut dipermulaannya. Bagi abah, tak perlu kita nak ikutkan sangat ajaran barat yang lebih galakkan kita untuk anak kita menjadi lebih kreatif dengan membiarkan mereka melakukan apa yang mereka minat secara terkawal. Ketegasan terkawal perlu ada. Yang paling penting adalah apa yang terkandung di dalam kitab suci Kalam Allah SWT AlQuran.

In Shaa Allah, abah berani janji dengan anda semua yang anda akan tengok sendiri bagaimana EQ dan IQ anak kita berkembang. Kalau tak nampak hasilnya hari ini, mungkin esok. Kalau bukan esok mungkin lusa. kalau bukan lusa mungkin satu hari yang telah ditentukan oleh Allah SWT. Janji Allah SWT itu pasti, kita akan dapat untuk apa yang kita usahakan ke jalanNya dan usaha kita ini hendaklah disertakan dengan kesabaran dan tawakkal.

Kalau kita belum memperolehi apa2 kejayaan hari ini, mungkin disebabkan Allah SWT tahu yang kita masih belum bersedia untuk menerima kejayaan tersebut. Kita akan menempuh kejayaan itu setelah kita benar2 bersedia. Percayalah ek. Abah harap blog ini kekal selamanya untuk rujukan sesiapa sahaja termasuklah anak2 abah dan sampaikan pada mereka yang tidak berkesempatan untuk mengetahuinya.

Abah nak ingatkan jugak hehe.. Ride Tu Ride Jugak, Jangan Lupa Beramei(Beramal)... Bukan sekadar Rider...

No comments:

Post a Comment