Tuesday, August 19, 2014

Ice Bucket Challenge, Viral Terbaru!

Ice bucket challenge? Apa benda ni? Benda baru ker? Mula-mula abah pun tak tau. Tapi last2 ambik tahu jugak la sebab orang dok asyik sembang pasal ni jer.
Ice bucket challenge, kadang-kadang dikenali sebagai ALS Ice bucket challenge, adalah aktiviti yang melibatkan pembuangan baldi air ais di kepala seseorang atau menderma kepada Persatuan ALS di Amerika Syarikat. benda ni dah jadi viral di seluruh media sosial masa musim panas 2014 kat area US.
Cabaran berani dicalonkan peserta yang akan difilemkan mempunyai baldi air ais dicurahkan ke atas kepala mereka. Ketetapan umum adalah bahawa orang-orang yang dicalonkan mempunyai 24 jam untuk mematuhi atau kehilangan melalui sumbangan kewangan amal.
Asal-usul idea pembuangan air sejuk di kepala seseorang ni untuk kumpul duit untuk kebajikan tidak jelas dan telah dikaitkan dengan pelbagai sumber. Semasa musim sejuk Hemisfera Utara(Amerika la ni) 2013-14, satu cabaran yang tidak diketahui asalnya sering dipanggil "Cabaran Air Sejuk" menjadi popular di media sosial di kawasan Utara Amerika Syarikat. Tugas ini biasanya melibatkan pilihan sama ada untuk menderma wang untuk penyelidikan kanser atau mempunyai untuk melompat ke dalam air sejuk.
Cabaran ni jadi famous sebab banyak selebriti2 yang join kut. Bagi abah, kita ambik yang positif daripada aktiviti ni ialah, penglibatan manusia di dalam kerja-kerja amal. Tak kisah la apa jugak caranya asalkan tak melanggar hukum syarak, ok jer. Sekian dulu untuk info sembang kosong.

Ride Tu Ride Jugak, Jangan Lupa Beramei(Beramal)...Bukan Sekadar Blog Rider...

No comments:

Post a Comment