Monday, August 18, 2014

Gunting Rambut, Kekemasan Diri

Assalamualaikum WBT, meh kita coret2 lagi. Rambut abah dah berserabut, rambut anak2 apatah lagi. Rambut raya la katakan(rambut tak sempat nak potong sebab sibuk beraya), walaupun dahi depan abah dah semakin luas.
Tapi takpe, ada rambut ke atau takde rambut yang penting penampilan sentiasa kemas dan rapi. Islam mementingkan kebersihan, jadi rasanya kena la kita gunting rambut tu kalau dah ala ala serabai(serabut).
Imej kemas dan rapi ni penting di dalam ciri2 pendakwah Islam masakini. Kita berada di dalam satu zaman di mana fesyen dah tak mengenal usia dan geografi (ada kena mengena ker? Ada tu, cuba fikir2kan). Kalau kita nak berdakwah tentang Islam dengan sesiapa sekalipun, kebanyakan orang mesti akan pandang kita dari atas ke bawah. Kebanyakan yer, tak semua.
Kalau kita kemas, mesti senang nak mendekati dan didekati orang. Dan dengan ini mudah untuk kita mengajak orang ke jalan Allah SWT. Apapun penampilan diri kita masing2, yang penting kita kena sentiasa bersyukur dan mempertingkatkan amalan kita untuk menuju Jannah. Subhanallah.
Ride tu Ride Jugak, Jangan Lupe Beramei(Beramal)...
 

No comments:

Post a Comment