Monday, September 22, 2014

Jemur Kasut

Assalamualaikum WBT,  selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Syukur kehadrat Ilahi kerana kita senantiasa diberi barakah dan nikmat yang tak terhingga oleh Allah SWT untuk kita nikmati tanpa kita sedari.

Macam biasa, sebagai seorang rider yang menunggang BabyZ ni. Abah nak bagi tip kat korang semua supaya gunalah apa2 sahaja apps untuk ramalan cuaca bagi kawasan-kawasan sepanjang perjalanan pergi dan balik. Apps ni cuma digunakan sebagai panduan jer untuk samaada nak pakai baju hujan siap2 ataupun tak sebelum nak memulakan perjalanan. Bak kata pepatah, Sediakan Payung Sebelum Hujan. Disamping menjimatkan masa, kita juga dapat menjaga keselamatan supaya kita tak perlu berhenti di pertengahan perjalanan yang mungkin mengundang pelbagai risiko.

Walaubagaimanapun bak kata pepatah jugak, Langit Tak Selalunya Cerah dan bak kata tajuk lagu yang dah ditukar tajuknya oleh Abah menjadi Ramalanku Tidak Benar Belaka, ramalan dalam apps tu kadang-kadang meleset sama sekali. Biasanya Abah akan guna selipar ala-ala Crocs untuk menunggang. Tetapi kali ini disebabkan kerana nak nampak hensem sikit, dan ramalan cuaca yang mengizinkan, Abah pun pulanglah ride motor dengan memakai kasut opis.

Dengan tidak disangka, hujan rahmat turun membasahi bumi hanya lebih kurang 5 kilometer sahaja lagi jarak untuk Abah sampai ke rumah. Hensemnya entah ke mana dan di bawah inilah hasilnya. Lenjun habis kasut opis Abah.

Di dalam kepenatan setelah sampai di rumah, Abah pun terfikir akan satu petua yang Abah tak tahu dari mana asal-usulnya. Iaitu kalau nak keringkan kasut yang basah, jemurlah kasut tersebut di belakang peti ais. Nampak tak objek yang terselit di celah antara kabinet dapur dan peti sejuk Abah tu. Itulah kasut Abah.


Di saat Abah membebel dalam blog ketika ini, kasut tersebut masih lagi berada di belakang peti sejuk tersebut dengan harapan kasut ofis Abah ini sempat kering untuk ke pejabat esok pagi ek. Ini adalah kali pertama Abah mengamalkan petua ini dan diharapkan ianya akan membuahkan hasil. #Pray4KasutOfisAbah hehe.


Sembang kali ini cuma sekadar sembang petang untuk Abah kongsi bersama korang. Apapun petua dan amalan yang nak kita lakukan, pastikan ianya tidak melanggar hukum syarak ek dan mulakan segala pekerjaan kita dengan lafaz Bismillah supaya segala pekerjaan yang kita lakukan ini hanyalah dengan keizinan Allah SWT dan mendapat keberkatan dariNya.

Ingat ek, Ride Tu Ride Jugak, Jangan Lupa Beramei(Beramal)...Bukan Sekadar Blog Rider...

3 comments:

  1. Mmg petua lazim org buat... Sbb blkg peti ais kn pnas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang 1st time cuba...dan memang kering..cuma tak digalakkan buat selalu kut takut rosak kasut tu kalau kasut kulit..

      Delete
  2. Selalu buat masa zaman sekolah dulu. :)

    ReplyDelete