Tuesday, September 2, 2014

Babysitter

Assalamualaikum WBT, selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Teruskanlah bersyukur kehadrat Ilahi di atas segala kurniaan dan nikmatnya ke atas kita. 

Salah satu dari 5 peringatan kurniaan nikmat yang selalu kita dengar yang perlu kita syukuri apabila kita memilikinya adalah nikmat kesihatan. Ingat lagi tak tentang peringatan mengenai waktu sihat sebelum sakit? Sungguh bermakna dan memberi kesan yang amat mendalam bagi kita jika kita merasainya.

Terlalu banyak kerja-kerja dan tanggungjawab yang selalu kita tangguh ketika kita sedang sihat. Tapi kita pasti akan teringat segala yang tertangguh itu ketika kita sedang sakit dan mahu melaksanakannya atau selesaikan. Tapi waktu tu, tentulah kita sudah tidak berdaya kerana lemah dan sakit.

Begitu jugalah abah, asalnya hari ini ambil cuti sebab mama kena outstation dan nak ambil masa yang ada ini untuk uruskan segalanya yang tertangguh seperti urusan bank dan segala urusan-urusan yang memerlukan abah beratur di kaunter. Tetapi atas faktor kesihatan, segalanya terbantut dan tak dapat abah laksanakan. Anak abah yang kedua, Muhammad Akmal tak tidur lena malam tadi sebab kahak penuh di dada dan sukar untuk bernafas.

Abah tak hantar anak abah ke taska sebab abah perlu bawa Akmal ke klinik. Insyirah pun tumpang sekaki tak perlu pergi ke taska. Sampai di klinik pagi ni, Akmal dah nampak kurang sikit penatnya. Doktor pun kata tak perlu nak pakai Nebulizer sebab kalau rehat secukupnya kat rumah pun dah ok. Yang penting makan ubat. Jadilah abah seorang babysitter. THE END.

Ringkas, padat dan simple jer cerita abah ni. tapi apa yang abah nak sampaikan adalah lebih dari itu. Malas nak membebel panjang-panjang sebab korang pun mesti malas nak baca panjang-panjang. Korang fikir-fikirkanlah ek tentang peringatan abah mengenai TANGGUH, LENGAH dan BUANG MASA.

Ingat ek. Ride Tu Ride Jugak, Jangan Lupa Beramei(Beramal)...Bukan Sekadar Blog Rider...




No comments:

Post a Comment