Friday, September 19, 2014

5 Tips Nak Cuci Cermin.


Assalamualaikum WBT, selawat dan salam buat junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Marilah kita lahirkan rasa syukur kita kepada Allah SWT dengan sentiasa mengucapkan kalimah Alhamdulillah. Sudah agak lama Abah tidak membebel kerana tidak berkesempatan disebabkan kesibukan jadual seharian. Coretan kali ini Abah nak kongsi tips ringkas kalau korang nak cuci cermin.


Membersihkan tingkap atau cermin adalah antara kerja yang paling malas nak dilakukan kerana hasilnya yang kita dapati selalunya tidak akan menjadikan cermin tersebut kembali bersih dan seperti asal. Tetapi sebenarnya dengan menggunakan alatan yang betul, cermin kita pasti akan menjadi bersih dan jernih seperti baru. Berikut Abah nak kongsi 5 tips untuk membersihkan cermin.

1 Air Suling
Kebanyakan kita tidak mengambil kisah akan air yang digunakan untuk membersihkan cermin. Tetapi ianya penting buat cermin. Air biasa mengandungi pelbagai mineral yang mungkin akan melekat dan tertinggal pada cermin. Cuba gunakan air suling iaitu air yang telah ditapis. Contoh mudah air yang ditapis adalah air minuman yang kita beli kat kedai tu(Bukan air mineral tau).


2 Cuka
Cuka adalah merupakan bahan pelbagai guna yang sangat berguna. Sangat berguna sebagai bahan dalam resepi masakan dan begitu juga buat cermin yang kita nak basuh. Hanya dengan campuran separuh air dan separuh cuka sudah cukup untuk digunakan pada cermin. Cuma ianya disarankan untuk kegunaan cermin luar kerana selepas cucian ianya akan meninggalkan sedikit bau.


3 Sabun
Sebagai tambahan kepada kegunaan cuka, sabun boleh ditambah sedikit bagi cucian cermin di dalam rumah. Jangan guna terlalu banyak sabun, hanya sedikit sudah mencukupi.


4 Tisu Kertas / Kertas
Gunakan tisu kertas untuk mengelap cermin yang hendak dicuci. Lebih menjimatkan lagi jika kita menggunakan kertas suratkhabar. Lihat sendiri akan kesannya.

 

5 Kain Lap Kereta
Untuk lebih kemasan dan cermin yang bersinar, gunakan kain pengelap kereta iaitu kain yang dibuat daripada mikro fiber.


Biar apapun yang kita lakukan, sentiasa utamakan kebersihan kerana ianya adalah tuntutan agama. Kita sendiri pun takkan selesa kalau berada di dalam tempat yang kotor. Gambar-gambar di atas hanya sekadar hiasan jer ek. Ride Tu Ride Jugak, Jangan Lupa Beramei(Beramal)...Bukan Sekadar Blog Rider...

No comments:

Post a Comment