Monday, September 8, 2014

AliBaba.Com. Siapa Jack Ma?


Assalamualaikum WBT, selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW dan panjatkan setinggi-tinggi syukur kita kepada Allah SWT di atas segala kurniaanNya. Coretan Abah malam ini adalah satu kisah untuk memotivaskan kita semua bahawa tanpa mengira sesiapa, KITA BOLEH BERJAYA! Yakin pada doa kita dengan Allah SWT dan gabungkan dengan usaha, In Shaa Allah!


Pengasas Alibaba Jack Ma tidak pernah sepatutnya menjadi jutawan. 
Harvard singkirkan beliau. Beliau gagal peperiksaan masuk kolej dua kali. Pelabur-pelabur fikir usahawan bersiri ini adalah gila apabila beliau mula membina laman e-dagang di China.

Tetapi Ma membuktikan mereka semua salah. Alibaba, yang dilancarkan pada tahun 1999 dari apartmen Hangzhou kecil beliau, telah menjadi satu daripada IPO terbesar dalam sejarah Amerika Syarikat.
Penganalisis menganggarkan bahawa Alibaba - yang mana melakukan banyak perkara-perkara digital - boleh bernilai $ 200 bilion, kira-kira empat kali ganda modal pasaran daripada Lockheed Martin (LMT).
Bagaimana seorang guru Bahasa Inggeris dengan terjemahan perniagaan sederhana menjadi gergasi berteknologi? Ia bermula dengan minuman.


Ma tak jumpa apa-apa bila mencari tentang "bir + china" di internet semasa penggunaan pertama Internetnya pada tahun 1995. Tetapi ada banyak maklumat tentang bir Amerika. Dan bir Jerman.
Merasakan sebagai satu peluang, Ma membina laman web bahasa Cina. Dalam masa beberapa jam pelancaran, beliau menerima pertanyaan dari seluruh dunia. Ma merasakan yang internet "akan mengubah dunia dan menukar China."
Beberapa tahun kemudian, pada tahun 1999, Ma berkumpul bersama-sama 17 rakan-rakan dan kenalan di rumahnya. Mereka bertungkus-lumus dan akhirnya menghasilkan : laman web untuk menghubungkan pengeksport dengan pembeli asing.
Alibaba.com dilahirkan. Firma itu dengan cepat mengatasi pesaing-pesaing Ma, dan akhirnya menjadi syarikat teknologi yang dominan di China.
Ma, 49, sentiasa dengan sikap merendah diri beliau. Apabila Alibaba dilancarkan, Ma tidak mempunyai wang, tidak mempunyai pengalaman teknologi dan gaya pengurusan yang tidak teratur.
Tetapi dia mempunyai banyak karisma. Bekas eksekutif mengatakan sikap optimis menjangkiti Ma - dan bakat beliau dengan dua bahasa - membantu beliau menjadikan mimpi suatu kenyataan.
Ma, telah berkahwin dan mempunyai dua anak, juga terkenal dengan sikap tidak gentar beliau.


Ma juga adalah pesaing agresif, dan berpegang teguh kepada kepercayaannya bahawa firma-firma Cina boleh mengambil saingan antarabangsa.
"Otak Cina adalah yang terbaik ... ini adalah sebab kita berani untuk bersaing dengan Amerika," Ma memberitahu rakan-rakan pengasas pada tahun 1999. "Kami boleh mengalahkan agensi-agensi kerajaan dan syarikat-syarikat besar yang terkenal, kerana semangat inovatif kami."
Ia merupakan kepercayaan ini yang membawa Ma untuk mencabar eBay pada tahun 2003 apabila firma Silicon Valley telah mengembangkan operasi di China.
Ma menghantar satu pasukan kembali ke apartmennya untuk merangka perkara yang besar akan datang. "EBay adalah jerung di lautan; kita adalah buaya di Sungai Yangtze," katanya. "Jika kita berperang di lautan, kita akan kalah, tetapi jika kita berperang di sungai, kami akan menang."
Pasukan itu kembali dengan produk yang dipanggil Taobao, atau "mencari harta karun," dalam bahasa Cina. Platform ini adalah sama dengan eBay, tetapi lebih sesuai untuk pasaran tempatan.
Yahoo (YHOO, Tech30) melabur $ 1 bilion dalam usahasama mereka. Dalam masa beberapa tahun, Taobao secara perlahan mengusir eBay keluar daripada China. Pasaran yang dikendalikan 177 billion hasil dalam jualan pada tahun 2013.


Alibaba adalah sebuah syarikat global dengan 22,000 pekerja dan 90 pejabat. Laman yang popular, Taobao dan Tmall.com, mewakili 80% daripada jualan runcit dalam talian China, dan menerima lebih daripada 100 juta pelawat sehari.
Kumpulan dan sekutunya mengendalikan perniagaan e-pembayaran, dana pelaburan dalam talian, pengkomputeran mega dan perkhidmatan mudah alih. Mengingati kembali betapa sukarnya untuk mendapatkan pembiayaan untuk perniagaan terjemahannya, Ma memulakan perkhidmatan pinjaman untuk membantu usahawan.
Alibaba juga masuk ke hiburan dan sukan, memperoleh syarikat-syarikat media dan pasukan bola sepak di pra-IPO membeli-belah.
Ma meletak jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif pada tahun 2013, dan kini meneruskan usaha dermawan. Tetapi dia masih ketua strategik di Alibaba, dan wajah awam syarikat. Dia, oleh semua akaun, masih terlibat dalam membuat keputusan pengurusan. (Sumber adalah dari CNN Money)

Pesan Abah untuk semua, di dalam kita mengambil sesuatu contoh ataupun dorongan motivasi untuk kita berjaya, ambillah ia secara bijak mengikut ajaran agama suci kita. Buangkan mana yang haram disisi agama kita dan cuba modifikasi faktor kejayaannya itu dengan bijak. Abah tau yang korang semua adalah muslim yang bijak. Jom sama-sama kita berjaya dan bangkitkan Islam agama tercinta ini.

Ride Tu Ride Jugak, Jangan Lupa Beramei(Beramal)...Bukan Sekadar Blog Rider...

1 comment: