Monday, August 25, 2014

Temuduga, Interview, Ini Pengalaman Saya.

Assalamualaikum WBT, mari sama2 kita panjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana dapat lagi kita bertemu di dalam coretan POT PET abah dalam kisah AbahBZ kali ini. Sebelum itu, eloklah kita mulakan dengan selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW.

Hari ini abah nak cerita pasal pengalaman abah yang pergi interview atau dalam bahasa melayunya temuduga. Almaklumlah, dah tua2 ni bila pergi interview rasa agak sedikit terkebelakang sebab nak kena bersaing dengan budak2 muda yang energetik. Tapi jangan risau, abah macam biasa jer. Cool and steady(walaupun dalam hati ni hanya Allah yang tahu berdegap berdegup kencangnya).

Sebagai seorang rider newbie, abah kenalah biasa2kan diri untuk menunggang BabyZ abah tu kalau nak ke mana2. Seawal jam 5.30 pagi abah dah golekkan tayar menuju ke Jalan Kuching(tempat pertemuan abah dengan member abah yang tahu jalan nak ke MJII Beranang tu). Dan seawal pagi itu jugalah abah bersyukur sebab Allah dan uji abah dengan terpaksa menempuh hujan lebat disepanjang perjalanan dekat area Ulu Yam - Sungai Tua. INGAT KORANG SEMUA, PERASAAN SYUKUR ABAH NI BUKAN MAIN2 SEBAB BILA KITA DIUJILAH BARU KITA TAHU YANG BAHAWA ALLAH MASIH AMBIL TAHU PASAL KITA. KITA PATUT RASA TAKUT YANG AMAT SANGAT KALAU ALLAH SWT BERPALING DARI KITA.

Syukur bila dah nak sampai Sri Gombak hujan pun dah berhenti. Ditengah2 perjalanan abah berhenti solat subuh di tol DUKE tepat jam 6 dan bergerak semula jam 6.10 setelah berdoa pada Allah SWT agar dipermudahkan segala urusan abah hari ini. Bila dah masuk Jalan Kuching, abah singgah isi minyak dan teruskan lagi perjalanan di tempat pertemuan dengan member abah yang tahu jalan tu.

Kami teruskan perjalanan melawan arus jam Kuala Lumpur menuju ke MJII Beranang menggunakan SILK dan LEKAS tepat jam 6.15 dan kami sampai di MJII tepat jam 6.50. Alhamdulillah doa abah dimakbulkan untuk sampai dengan mudah ke tempat interview(gelap2 lagi dah sampai). Dah selesai daftar, mulalah sesi selfie meng selfie(nampak ceria tak abah?, tungguuu...).



Inilah pula wajah sedikit sugul abah setelah tamat sesi pertama, iaitu tugasan individu yang memerlukan setiap calon menyiapkan satu kertas kerja cadangan bagi satu program kepimpinan muda di Dubai(cewah, global tu). Dah rasa frust sikit la tu sebab macam tak berapa puas hati dengan proposal yang abah buat tu. Takpe, abah serahkan pada kabel abah yang nombor satu iaitu yang nun di atas sana. Tawakkal pada Allah SWT.


Maaf kerana abah tak dapat nak siarkan foto abah selepas sesi kedua iaitu sesi temuduga berkumpulan sebab waktu tu dah nampak hodoh sangat dah. Segan nak tunjuk kat orang. Mana taknya, sesi pertama habi jam 9.30 pagi. Sesi kedua pulak bermula lebih kurang dah nak dekat2 pukul 1.30 petang. Pukul berapa nak habis daaa. Ponat den. 

Setelah selesai sesi temuduga untuk abah harini abah selesaikan pula urusan abah dengan Allah SWT iaitu Zohor dan abah beserta member abah bergerak keluar dari MJII Beranang tu lebih kurang pukul 3.30 petang.

Di dalam perasaan yang penat dan bercampur baur itu setelah ride berkilo2meter, ditambah pula jalan sesak dan berlopak air di sana sini, abah dan member mengambil keputusan untuk singgah ber TTS di area Batu Caves dalam lebih kurang pukul 5.30 kut. Ya! Rider kenalah ber TTS kalau pergi mana2 pun hehe. Dengan perut yang kosong dan lafaz bismillahirrahmannirrahim, kami pun layan la teh o ais dan mee rebus kat kedai irfan ni.




Perut dah kenyang, hati pun dah sedikit terubat dari kedukaan temuduga tadi, kami pun berangkat lah menuju ke destinasi masing2. jauh lagi tu kalau ikutkan rumah abah. Takpe, rider kentang tak kisah.

Pesanan abah untuk semua, sentiasalah kita berdoa kepada Allah SWT agar dipermudahkan segala urusan kehidupan seharian kita. Ingatan yang sama lagi untuk semua ek. Ride Tu Ride Jugak, jangan Lupa Beramei(Beramal)...Bukan Sekadar Blog Rider...

6 comments:

  1. interview ape tu abahbz. hope dpt buat satu entry tentang motor yg lawa itu hehe. happy blogging

    ReplyDelete
  2. Hehe..nak cuba2 naik pangkat..In Shaa Allah..setakat ni bagi sneak peak skit2 jer..tak reti la nak bagi entry yang full..haha

    ReplyDelete
  3. in syaa allah smg abahbz menemui kejayaan...

    ReplyDelete
  4. Time kasih ek Pn Sheila...Saya pun doa agar kita sama2 berjaya dalam hidup kita..

    ReplyDelete
  5. Tahniah dh selangkah kaki dlm proses temuduga..insha Allah kalau dah rezeki abahbbz..mmg x ke mna...

    ReplyDelete