Monday, September 15, 2014

3rd TTS : Fraser Hill


Assalamualaikum WBT, selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Marilah kita sentiasa ucap Alhamdulillah sebagai tanda kita bersyukur ke atas segala nikmat yang telah Allah SWT kurniakan kepada kita.

Maaf sebab agak lama Abah tak post apa-apa disebabkan kesibukan bila menjelangnya cuti persekolahan ini. Akhirnya, Abah ambil kesempatan isi masa yang akhirnya terluang ini untuk keluar melihat bumi Allah SWT yang sungguh indah ini.

Sebenarnya cadangan awal adalah untuk pulang ke kampung. Akan tetapi disebabkan kerana Mama kena hadir ke sekolah untuk menunggu pelajar-pelajar yang pulang dari kem pada malam hari ahad, terpaksalah ditangguhkan hasrat tersebut. Maka terjadilah rancangan untuk panjat Fraser Hill ini.

Kami bergerak dari Kuala Kubu Bharu pada jam 8.22 pagi. Jalan yang dilalui pada mulanya agak selesa iaitu ala-ala highway. Namun setelah lebih kurang 9 ke 10 kilometer kami mula menempuh perjalanan yang agak mencabar dan penuh berliku(Bukan kisah sedih pun, memang jalannya berliku-liku). Setelah separuh perjalanan kami tempuhi, kami singgah sebentar di selekoh yang ada air terjun untuk sesi  photoshoot BabyZ kami bersama alam semulajadi.




Pengalaman, perasaan dan permandangan yang sungguh mengujakan. Kami meneruskankan perjalanan kerana perut masing-masing sudah pun berbunyi(belum sarapan lagi).


Destinasi yang hendak dituju semakin hampir, dan kami singgah sekali lagi di persimpangan di mana kita boleh naik ke Fraser Hill atau teruskan perjalanan ke Kuala Lipis, Pahang. Di dalam suasana hening dan tenang pagi, kami sekali lagi ambil kesempatan untuk photoshoot sekali lagi di sini.


Walaupun jarak untuk sampai ke Fraser Hill masih lagi ada 8 kilometer, kesejukan suhu di tempat tinggi sudahpun terasa. Nyamannya memang tak terkata. Nak ambil gambar sambil baring atas jalan pun boleh dek lengangnya jalanraya di sini.











Akhirnya kami sampai di Fraser Hill dalam jam 9.15 pagi dan walaupun kami berdua pertama kali sampai di sini, dapat jugak kami terjah ke medan selera di mana kami boleh ber TTS(Teh Tarik Session, walaupun tak minum teh tarik). Makanan biasa-biasa sahaja seperti medan selera yang lain yang ada kat negara kita ini cuma yang membezakannya adalah keenakan menikmati hidangan ketika suhu sekeliling yang sejuk. Memang best bila dapat layan air panas kat sini.


Apa yang tidak disangka akan terjadi adalah rezeki kami murah pada pagi ini kerana sarapan pagi kami dibelanja oleh bekas rakan sekerja yang kini tengah bercuti sekolah dan membantu makciknya di salah sebuah gerai di medan selera tersebut. Terima kasih diucapkan kepada guru dari MRSM Taiping ini. Siapa kata cikgu tak boleh bancuh air di kedai makan? Hehe.

Perut dah kenyang, kami pun bersiar-siar di sekitar Fraser Hill ini untuk mengabil beberapa lagi photoshoot. Kat bawah ini Abah lambakkan gambar-gambar yang sempat Abah ambil ketika di atas sana. Enjoy!












Pada sesi photoshoot di sini, Abah nak minta maaf pada pengunjung Fraser Hill yang lain yang terpaksa menunggu dan melihat karenah kami memperagakan aksi kami bersama BabyZ kami dekat jam ini. Sorry, memang kami tak perasan yang korang tengah tunggu turn nak ambil gambar kat sini jugak.















Lebih kurang jam 11 pagi kami bergerak turun dari Fraser Hill meninggalkan kenangan-kenangan indah yang tak mungkin dapat dilupakan ketika berada di sini. In Shaa Allah wajib datang lagi. Nasihat Abah bagi mereka yang hendak ke sini, pandu dengan berhati-hati kerana jalan untu ke sini adalah agak kecil dan terdapat banyak ranting-ranting pokok yang patah dan jatuh berdekatan dengan jalanraya. Apapun , safe ride.

Sebelum abah berhenti membebel, ingat ek. Ride Tu Ride Jugak, Jangan Lupa Beramei(Beramal)...Bukan Sekadar Blog Rider...

7 comments:

  1. as salam tuan tanah.. cerita yg menarik.. tahniah anda ada blog yg banyak info..

    jemput blogwalking

    www.yatiadam.com

    ReplyDelete
  2. Wahh baca artikel dengan tengok gambar ni pn dah rasa seronok..hehe..insyaAllah..nakjejak kaki juga ke sini..hehe

    ReplyDelete
  3. Memang best pondokpapan..apa url blog awak? boleh saya singgah2..

    ReplyDelete
  4. Salam ukhwah..
    Dtg dr KBBS, follow sini..
    Infovyg menarik..
    Last g fraser hill 2006..posing sakan kt jam besar tu..kenangan..
    Jemput ke blog sy..

    ReplyDelete
  5. dah alama follow ABAHBZ ni..nice sharing...salam ukhwah dar KBBS

    ReplyDelete
  6. bikerz kental.. hikhik

    singgah dari kelab abg ben.. www.mamaniza.com

    ReplyDelete