Tuesday, September 9, 2014

Kawal Marah : Islam Vs Konvensional?

Assalamualaikum WBT, selawat dan salam buat Nabi Muhammad SAW dan marilah sama-sama kita bersyukur kepada Allah SWT di atas segala kurniaan dan nikmat dariNya. Hari ini Abah nak kongsi bebel pasal MARAH. Cara nak kawal kemarahan secara konvensional ataupun Islam. Yang mana satu pilihan korang? Mana yang terbaik dan mudah serta beroleh pahala?


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa ada seorang lelaki berkata kepada Rasulullah: “Berpesan kepadaku!. Baginda berkata: Jangan marah. Orang itu mengulangi lagi beberapa kali minta supaya dipesan. Namun Baginda masih tetap berkata: Jangan marah!” (Riwayat al-Bukhari).


Mula-mula jom kita tengok apakah cara konvensional.

1. Fikir Sebelum Cakap
Ambil sedikit masa untuk berfikir anda sebelum berkata apa-apa - dan membenarkan orang lain yang terlibat dalam keadaan untuk melakukan perkara yang sama.
2. Bila Dah Tenang, Baru Luahkan Kemarahan 
Sebaik sahaja anda berfikir dengan jelas, barulah anda nyatakan kekecewaan anda dengan cara yang tegas tetapi lembut(bukan agresif). Menyatakan kebimbangan dan keperluan anda dengan jelas dan secara langsung, tanpa mencederakan orang lain atau cuba untuk mengawalnya.
3. Bersenam 
Aktiviti fizikal boleh membantu mengurangkan tekanan yang boleh menyebabkan anda menjadi marah. Jika anda berasa marah anda semakin meningkat, pergi untuk berjalan pantas atau berlari, atau menghabiskan masa melakukan aktiviti fizikal lain menyeronokkan.
4 Ambil Masa (Timeout) 
Timeout ini bukan sahaja untuk kanak-kanak. Pergilah bercuti singkat untuk mengurangkan tekanan.
5. Kenal Pasti Penyelesaian
Bukannya memberi tumpuan kepada apa atau siapa yang salah, cuba untuk menyelesaikan isu itu.
6. Sentiasa Gunakan 'SAYA' 
Untuk mengelakkan mengkritik atau menyalahkan - yang mungkin hanya meningkatkan ketegangan - gunakan 'SAYA' untuk nyatakan masalah. Contohnya, katakan, "Saya kecewa sebab ...," dan bukannya, "Awak tak pernah..."
7 Jangan Simpan Dendam
Memaafkan adalah cara yang berkuasa.
8. Berlawak Atau Humor
Gunakan humor atau lawak untuk membantu anda menghadapi apa yang membuat anda marah dan, mungkin, mana-mana jangkaan yang tidak realistik yang anda ada untuk bagaimana lupakan marah itu. Elakkan sindiran, walaupun - ia boleh menyakiti perasaan dan memburukkan lagi keadaan.
9 Amalan Kemahiran RELAKS 
Apabila kemarahan tengah membuak, cuba untuk rileks. Amalan latihan tarik dalam-nafas, bayangkan senario yang santai, atau mengulangi perkataan atau ayat yang menenangkan.
10. Tahu Bila Untuk Dapatkan Bantuan
Belajar untuk mengawal kemarahan adalah satu cabaran bagi semua orang pada masa-masa. Pertimbangkan yang mencari bantuan untuk isu-isu kemarahan jika kemarahan anda seolah-olah di luar kawalan, menyebabkan anda untuk melakukan perkara yang anda menyesal atau menyakitkan orang di sekeliling anda.


Sekarang, kita tengok pulak apa cara Islam.

1. Mengubah Posisi - Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring.” (Riwayat Muslim)

2. Berwuduk - Rasulullah s.a.w bersabda: “Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis Riwayat Abi Daud) .

3. Minum air.

4. Mendiamkan diri ketika marah.. banyakkan istighfar di dalam hati.

5. Berlindung kepada Allah daripada syaitan. Solat sunat.

6. Meluahkan perasaan dan masalah dalam keadaan masa dan tempat sesuai.

7. Berfikiran positif. Ingat Allah - Istighfar

8. Belajar menyampaikan kemarahan secara positif dan terhormat; elakkan daripada memekik atau bertindak garang.

9. Bawa bertenang seperti menarik nafas.

10. Senyum kerana senyuman mampu meredakan tekanan.


Bagi Abah, kedua-dua tips yang Abah kongsikan ini adalah sangat baik untuk dipraktikkan dan adalah lebih baik juga kita utamakan tips yang boleh mendatangkan pahala kepada kita dahulu. Dan kalau berkebolehan, buat jer semua tips yang dinyatakan di atas sebab Abah rasa cukup sekadar mengambil wuduk sudah dapat meredakan kemarahan kerana selepas berwuduk, kita sedar yang kita ini hambaNya.
Sumber-sumber Abah pinjam dari mayoclinic.org, peribadi rasulullah.wordpress.com dan ceritasekupang.blogspot.com

Jadi, Ride Tu Ride Jugak, Jangan Lupa Beramei(Beramal)...Bukan Sekadar Blog Rider...

2 comments:

  1. Salam Ukhuwah Fillah ... Singgah Sini Kejap Dan Follow Sini Jugak ..Nice Entry ..Happy Blogging Ya ....Ada Masa jemput La Singgah Sini http://akifimtiyaz3.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Salam perkenalan buat AbahBz..Sy dh follow...


    sy kalo mrh lebih suke berdiam n kalo terlaau mrh sgt sy menangis

    ReplyDelete