Thursday, September 25, 2014

Inspirasi Dari Seorang Isteri : Li Na Dan Tenis

Assalamualaikum WBT, pagi jumaat ini Abah nak kongsi satu sumber yang bolehlah dikatakan sebagai inspirasi buat para ibu di luar sana. Kisah jaguh tenis dunia dari China bernama Li Na.

Li Na Viewed Tennis As "Only Chance"

Li Na membuat satu kepulangan yang penuh emosi ke kampung halamannya di Wuhan, China beberapa hari selepas mengumumkan persaraan beliau daripada tenis kerana masalah lutut yang berterusan. Pada kejohanan Terbuka Wuhan baru-baru ini, Li Na membuat penampilan istimewanya untuk menerima pengiktirafan di dalam satu majlis pada kejohanan tersebut dan ternyata mempunyai ramai peminat.

Dalam temu bual dengan AFP, Li Na memberitahu bahawa kesan akibat kematian ayahnya pada usia beliau 14 tahun ke atas kehidupan dan kerjaya tenis beliau. Li Na mendedahkan bahawa dia berasa tenis adalah peluang untuk beliau membantu ibunya yang masih hidup. "Saya berfikir, anda adalah seorang gadis cantik yang besar, anda perlu menjaga ibu anda," kata Li Na dalam temuduga.

Li Na mengakui bahawa semasa muda dia tidak gemar selalu seperti bermain tenis tetapi terus berlatih dan bermain dengan harapan untuk berjaya dan membantu keluarganya. "Apabila bapa meninggal dunia, saya berfikir bahawa diri saya selalu berkata, 'Satu-satunya peluang adalah anda perlu menjadi pemain terbaik.'" Bintang tenis China, yang menjadi salah satu bintang sukan terbesar dari negara beliau, telah pergi dan memenangi dua kejuaraan perseorangan Grand Slam termasuk Terbuka Perancis 2011 dan Terbuka Australia awal tahun ini.

Nak Maklumat lanjut tentang beliau Klik Di Sini. Bermula sebagai seorang pemain tenis profesional dan kemuncak kariernya adalah selepas beliau menjadi isteri kepada suaminya Jiang Shan yang juga merupakan jurulatihnya.

Apa yang Abah nak kongsi di sini adalah faktor kejayaan. Ketepikan faktor agama, bangsa dan jantina jika kita hendak berjaya. Sememangnya kita sebagai orang Islam adalah orang yang telahpun berjaya. Tingkatkan amalan dan Tawakkal pada Allah SWT. Apabila tiba masanya dan bila kita telah benar-benar bersedia, Allah pasti akan hadiahkan kejayaan yang kita impikan.

Ride Tu Ride Jugak, Jangan Lupa Beramei(Beramal)...Bukan Sekadar Blog Rider...

2 comments:

  1. fuhh..cantek gak si li na nih yek.

    ReplyDelete
  2. Orang yang bersukan ni selalunya cantik sebab kesihatan dalamannya kut.

    ReplyDelete